loading...
Pardeks
اسپارو بازدید : 51 چهارشنبه 06 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
ناسا در صدد حل مشکل هواپیماهای مافوق صوت
دانش > تحقیق‌و‌ تولید  - همشهری آنلاین: ناسا امیدوار است با آزمایش برنامه‌های رایانه‌ای خود بر روی پهپاد جدید بتواند مشکل انفجار صوتی در هواپیماهای مافوق صوت را بر طرف کند

به گزارش ایسنا، برخورد هوا با قسمت جلو هواپیماهای مافوق صوت در زمان شکستن دیوار صوتی باعث ایجاد صدایی شبیه انفجار می‌شود که انفجار صوتی (sonic boom)‌ نامیده می‌شود. این مسأله یکی از مشکلات اصلی استفاده از جت‌های مافوق صوت در خطوط هوایی سراسر دنیا محسوب می‌شود.

محققان ناسا قصد دارند شیوه انطباق یک هواپیمای بدون سرنشین روباتیک را در پروازهای مافوق صوت مورد بررسی قرار دهند.

پهپاد X-56A که توسط محققان شرکت لاکهید مارتین و آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا طراحی شده است،‌ دارای بال‌های نازک، بلند و انعطاف پذیری است که با سرعتی کمتر از سرعت صوت پرواز می‌کند.

طول پهپاد X-56A دو متر و بال‌های آن 8.5 متر است و نمونه آزمایشی هواپیما تابستان جاری در تحقیقات ناسا مورد آزمایش قرار می‌گیرد. محققان قصد دارند برنامه‌های رایانه‌ای را روی این پهپاد مورد آزمایش قرار دهند که باعث ایجاد لرزش‌های غیرقابل کنترل ناشی از فشار هوا بر روی بال‌ها می‌شود.

گری مارتین، معاون پروژه بال‌های هواپیمای مافوق صوت ناسا تأکید می‌کند: بال‌ها و بدنه انعطاف‌پذیر می‌تواند باعث کاهش چشمگیر وزن هواپیما شود و نتایج این آزمایش می‌تواند برای طراحی جت‌های مافوق صوت سبک‌تر و کم‌صداتر از جمله هواپیمای مافوق صوت X-54 مورد استفاده قرار گیرد.

اسپارو بازدید : 63 چهارشنبه 06 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

«ریتا لوی مونتالچینی» مسن‌ترین برنده جایزه نوبل تاریخ به تازگی صد و سومین سالگرد تولدش را جشن گرفته است و عده‌ای او را عاملی می‌دانند که توانسته از راز زندگی جاودان پرده بردارد.

مونتالچینی می‌گوید گنجایش ذهنی امروز من بیشتر از گنجایش ذهنی‌ است که در سن 20 سالگی داشتم زیرا اکنون مملو از تجربیات است.

این احتمال وجود دارد که راز طول عمر این برنده نوبل داروی غیرعادی باشد که هر روز به شکل قطره چشمی دریافت می‌کند،‌ دارویی که عامل رشد اعصاب بوده و توسط خود مونتالچینی در ژوئن 1951 در لابراتوار دانشگاه واشنگتن کشف شده است.

پروتئین ضروری برای رشد،‌ ثبات و بقای نورون‌ها در سیستم اعصاب جنبی تا سال 1986 چندان شناخته شده نبود اما پس از اینکه مونتالچینی و همکارش برای کشف آن موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شدند به تدریج مطرح شد. مونتالچینی هنوز توسعه کشف خود را در موسسه تحقیقات مغز اروپا که خود آن را در شهر رم پایه گذاری کرده است، دنبال می‌کند. در حقیقت تحقیقات او تاثیر بسزایی بر روی تحقیقاتی داشت که در حال شناسایی بیماری‌های مختلف از قبیل سرطان،‌ پارکینسون و آلزایمر بودند.

ریتا لوی مونتالچینی

مونتالچینی به همراه خواهر دو قلویش در سال 1909 در خانواده‌ای یهودی در تورین ایتالیا متولد شد و با وجود مخالفت‌های سنتی پدرش که اعتقاد داشت درس خواندن او مانع از انجام وظایف یک همسر یا یک مادر خواهد شد به مدرسه پزشکی رفت و در سال 1936 فارغ التحصیل شد اما دو سال پس از آن فعالیت‌های وی به واسطه سیاست‌های بازدارنده موسولینی که "نژادهای درجه دوم را از تحصیل آکادمیک و اشتغال در موقعیت‌های حرفه‌ای باز می داشت" متوقف شد. با این همه او در زمان جنگ با راه اندازی لابراتواری در اتاق خوابش بر روی رشد رشته‌های عصبی در جنین جوجه‌ها مطالعه می‌کرد.

پس از جنگ او دعوت دانشگاه واشنگتن را برای یک ترم تحقیق پذیرفت و برای سه دهه در این دانشگاه باقی ماند و به مطالعه بر روی عوامل رشد عصب ادامه داد.

وی در سال 2001 به خاطر مطالعات و فعالیت و دفاع از حقوق مدنی ملقب به "نماینده زندگی" شد. مونتالچینی موسسه تحقیقات مغز اروپا را در سال 2005 و در سن 96 سالگی پایه گذاری کرد. او بارها و بارها در مصاحبه‌هایش گفته است: "من از مرگ واهمه‌ای ندارم،‌ مهمترین نکته پیامی است که از خودت به جا می‌گذاری و این یعنی جاودانگی!"

اسپارو بازدید : 63 چهارشنبه 06 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


دانش > فضا  - همشهری آنلاین: ناسا مجوعه تصاویر زیبایی از نقاط مختلف سیاره زمین منتشر کرده که از سوی فضانوردان از ماه نوامبر تاکنون گرفته شده است

به گزارش مهر، این مجموعه تصاویر زیبا در قالب یک ویدئو منتشر شده است. این ویدئو 4 دقیقه‌ای، تصاویر گرفته شده از زمین از ایستگاه بین المللی فضایی را نشان می‌دهد که از سوی گروه اکتشاف 30 گرفته شده که در نوامبر به ایستگاه بین المللی فضایی رفتند.

این تصاویر نشان دهنده نور و سیستم‌های هوایی واضح سطح زمین طی پنج ماه گذشته است.

تصویر شفق جنوبی روی اقیانوس هند و ستاره دنباله دار Lovejoy بر فراز آسمان قاره آفریقا از تصاویر شگفت انگیز این مجموعه است.

این گروه با استفاده از یک دوربین ویژه با نور کم از ایستگاه بین المللی با ارتفاع 386 کیلومتری از زمین عکسبرداری کرده‌اند.

ایستگاه بین المللی فضایی مقر فضانوردهای 15 کشور است و از یک دهه گذشته 24 ساعت در شبانه روز فعال بوده است.

ایستگاه بین المللی فضایی در کنار ارسال این تصاویر نفس گیر به زمین تحقیقات علمی و پاسخ به برخی از ناشناخته‌ها به جهان هستی را نیز ارائه کرده‌اند.

هدف از فعالیت این ایستگاه فضایی وجود یک آزمایشگاه و رصدگاه است که به عنوان پایگاه مأموریت‌های آینده به ماه، سیاره مریخ و خرده سیاره‌های نزدیک به خورشید عمل می‌کند.

عکاسی با وقفه زمانی (Time-lapse) تکنیکی است که به وسیله آن فرکانسی که فریم‌ها گرفته می‌شوند بسیار کمتر از چیزی است که ارائه شده است. وقتی این تصاویر با سرعت بالا به نمایش گذاشته شود، این حس را به مخاطب القا می‌کند که این تصاویر در حال حرکت هستند.

اسپارو بازدید : 59 چهارشنبه 06 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


کشور چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان پر از انسانهایی است خلاق که معمولا با کمترین امکانات اختراعات بسیار جالبی را معرفی می کنند. "تانگ زنپینگ" کشاورز چینی که در شهر پکن زندگی می کند پس از طی مدت زمان 3 ماه توانسته است یک اتومبیل جالب که با نیروی باد کار می کند بسازد.


این خودروی الکترونیکی علاوه بر ژنراتور الکترونیکی ، از یک توربین بادی که در جلوی آن نصب شده و همچنین دو پنل خورشیدی در پشت خودرو برای تولید انرژی استفاده می کند. آقای تانگ ادعاء کرده است که موتور الکترونیکی که او بر روی خودروی خود سوار کرده است از بسیاری از موتورهای الکترونیکی که امروزه بر روی بسیاری از خودروهای برقی نصب شده است قوی تر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،به هیچ وجه گول ظاهر ساده و به نوعی قدیمی و ابتدایی این خودرو را نخورید. این اتومبیل می تواند با سرعت نهایی 140 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و از نظر برد بر سایر خودروهای برقی موجود برتری دارد. این گونه که سازنده این خودرو ادعا کرده است این خودرو به وسیله باله هایی که در پشت آن نصب شده است از حرکت بهتر و موثرتری برخوردار بوده و هر دو یا سه روز یک بار به شارژ نیاز دارد.

اسپارو بازدید : 44 چهارشنبه 06 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

وزارت کشاورزی آمریکا از ابتلا یک راس گاو شیری در کالیفرنیا به بیماری جنون گاوی خبر داده است. 

بنابر اطلاعیه این وزارتخانه، این گاو چرخه غذایی را آلوده نکرده است.

به گفته جان کلیفورد، مدیرکل دامپزشکی وزارت کشاورزی آمریکا، تدابیر لازم برای حفاظت از انسان ها و دام ها در برابر گسترش بیماری جنون گاوی صورت گرفته است. 

آقای کلیفورد همچنین از سلامت گوشت گاو تولید شده در کالیفرنیا خبر داد. 

انتشار این خبر با کاهش اندک بهای دام زنده در بازار همراه بود. 

جنون گاوی یک بیماری عصبی کشنده در دام است. 

در صورت مصرف گوشت آلوده امکان انتقال این بیماری مغزی به انسان وجود دارد. این بیماری به وسیله شیر منتقل نمی شود. 

به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا سال گذشته ۲۹ مورد ابتلا به جنون گاوی در سراسر جهان کشف شده است. 

نخستین مورد جنون گاوی در ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ گزارش شد.ر

اسپارو بازدید : 59 چهارشنبه 06 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

سوددهی شرکت اپل در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲، یازده میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام شده است. 

این رقم تقریبا دو برابر بیشتر از سوددهی ۶ میلیارد دلاری اپل در مدت مشابه در سال گذشته است. 

به گزارش اپل، این شرکت در سه ماهه اول امسال توانسته ۳۵ میلیون گوشی همراه آیفون بفروشد که تقریبا دو برابر بیشتر از رقم مشابه در سال گذشته است. 

پیش تر، تحلیلگران گفته بودند که افزایش رقابت از سوی دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های همراه هوشمند باعث کاهش فروش آیفون خواهد شد. 

انتشار این خبر با افزایش ۷ درصدی بهای سهام اپل در بورس نیویورک و رسیدن به قیمت ۶۰۱ دلار به ازای هر سهم همراه بود.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما کدام یک از این کنسول ها بیشتر راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 185
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 52
  • باردید دیروز : 106
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 222
  • بازدید ماه : 522
  • بازدید سال : 3,325
  • بازدید کلی : 22,832